Friday, April 13, 2012

... Hanya aku yang Mengerti...

Hanya Allah shja yang tahu betapa aku sayangkan ayah, sebab dia satu2nya orgtua yang aku masih ada, arwah mak dh pergi meninggalkan aku hampir 11 tahun yang lalu.. & Hanya Allah shja yg memahami betapa aku rindukan ayah, rindukan senyuman dia, leteran dia, ye kerinduan yang aku tanggung ni hanya Allah yang maha mengetahuinya..

Perlu ke aku war2kan di Fb betapa aku rindukan ayah, perlu ke aku copy & paste artikel ttg bakti seorang anak thadap orgtua sedangkan hakikatnya apa yang di copy & paste tu diri sendri xpernah ikhlas melakukannya... Jika sekadar pulang ke kampung hanya sekadar syarat, belum pun panas punggung dah nak btolak ke rumah sanak saudara yang sebenarnya dh awal2 pasang hajat di KL nak bkelah, main boling & bsuka ria.. Kalo la benar ikhlas hati kerana orgtua kenapa di tinggalkan orangtua tu di rumahnya? kenapa? begitu ke yang di katakan berbaktilah semaksima mungkin???

Kalo benar nak berbakti semaksima mungkin, jika cuti tu 4hari maka 4hari la kita pulang bersama orangtua, balik mnebas semak samun, kalo perempuan tu kemas la dapur @ rumah orangtua kita tu, sapu segala habuk yang ada, memasak makanan yg special spanjang di kampung, penuhkan peti sejuk dgn lauk2, penuhkan kabinet dgn brang2 kering, bukannya balik mhabiskan beras, request makan mcm2, lepas tu duduk goyang kaki, si tua ni la duk kelentang kelentung memasak kat dapur, mata dh tangkap ada habuk atas kabinet tp buat2 buta seketika, bila mandi pulak, campak je baju dalam mesin basuh & si tua ni la duk pulas la mesin basuh tu basuh baju kita anak beranak! siap jemur & lipat!!! memang bagus!!! kalo mcm tu la cra balik ke kg rasanya xpayah balik pun tak apa! sbp balik hanya utk buat si tua tu penat melayan kita yang mcm lahir dlm dulang emas nie...

Jd sebelum kita ni nak ckp apa2, nak label org mcm2 kita cuba selidik diri kita dulu.. kalo diri sendri pun tak betul tak payah la sibuk nak perbetulkan orang, orang punya sebab yang tsendiri kenapa sesuatu tu blaku, mengingati orang tua bukan hanya dgn balik ke kampung, dr jauh kita sentiasa doakan kesihatan dia pun dikira sebagai mengingati juga, kalo mulut je ckp ingat, sayang tp solat pon jarang dh tu bila nk bdoa yer? bila nk doa suh orangtua kita panjang umur, murah rezeki, ampunkan segala dosa2 dia.. tak semestinya kasih sayang tu perlu di zahirkan melalui perbuatan...



No comments: