Friday, February 13, 2009

..Sekadar berkongsi....

Tindakan mbunuh diri adalah 1 drpd pyumbang utama kematian di dunia ni. Kesihatan dunia mlaporkan setiap 39 saat pasti ada s'org yg akan mbunuh diri. Malah di anggarkan sbyak 10 hngag 20 JUTA!! cubaan bunuh diri yg xmbawa maut blaku stiap tahun di sluruh dunia tmasuk MALAYSIA!!

Bunuh diri @ dlm erti kata lain tdkan mgambil nyawa sndri krn enggan bhadapn ssuatu pkara @ masalah yg di anggap xmampu di selesaikan. Ia dsbpkan byk faktor sperti KEGAGALAN MHADAPI TEKANAN, MALU KPD KLUARGA @ MSYRAKAT, RASA BSALAH, XDPT MNHAN KSAKITAN FIZIKAL, TEKANAN EMOSI, & KWANGAN.

Mnurut pakar psikiatri glongan wanita dlm lngkugan usia 19 - 59 lbh ramai yg mbunuh diri dr lelaki dgn agaran 1.5 lbh tnggi dr lelaki.. Tekanan adlh ssuatu yg serius malah jika xdirawat akan mbawa maut.

Nasihat ikhlas dr sya jika sayangkan ssorng jgn mbebankan dirinya dgn pelbagai tomahan, tekanan & kritikan. Setiap org bhak utk disayangi & di beri phatian. Jika rasa xmampu mberikan smua tu ambil jalan selamat lepaskan dia pergi mcari kbahagian hidup. Siapa tahu bila stiap hari bdepan dgn kritikan, cabaran, tekanan, maka jln pintas yg di ambil ialah BUNUH DIRI...

Setiap org ada tahap ksabaran dlm mhadapi stiap kritikan, dugaan & cabaran..

4 comments:

Zu said...

pendek akal...

FerioBiru said...

kesiannnn

Mem Aluya said...

Eh... baru perasan entri nih...

Anonymous said...

Kesalahan membunuh diri merupakah satu kesalahan yang terlalu besar. Orang yang membunuh dirinya akan diazab di akhirat kelak sebagaimana dia membunuh dirinya di dunia sepertimana dijelaskan oleh Nabi S.A.W.
Abu Hurairah R.A. meriwayakan dari Nabi S.A.W.

مَنْ تَرَدَّى مِنْ جَبَلٍ فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَهُوَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ يَتَرَدَّى فِيهِ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا وَمَنْ ‏ ‏تَحَسَّى ‏ ‏سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَسُمُّهُ فِي يَدِهِ يَتَحَسَّاهُ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَدِيدَةٍ فَحَدِيدَتُهُ فِي يَدِهِ يَجَأُ بِهَا فِي بَطْنِهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيهَا أَبَدًا
Maksudnya: “Sesiapa yang terjun dari bukit membunuh dirinya, dia akan terjun ke dalam neraka jahannam kakal di dalamnya selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun membunuh diiri, racun itu akan berada di dalam gengamannya, dia akan menghirup racun itu di dalam neraka jahannam kekal di dalamnya selama-lamanya. Siapa yang membunuh dirinya dengan besi, maka besi itu akan berada dalam gengamannya, dia akan menikamkannya di perutnya di dalam neraka jahannam, kekal di dalamnya selama-lamanya.” (HR al-Bukhari dan Muslim)