Friday, February 6, 2009

... Tarantula Punya Budak!!...

Apalah susah sgt buat keja yg senang? Xpaham betol kenapa byk sgt alasan untuk buat keja senang? Bukan soal cerewet @ xnak btolak ansur tp semua tu atas sebap KESELAMATAN & PENJIMATAN!! ada paham???

Kejadian pertama :
- Lampu hall xtutup smpai pagi, lampu bilik air pon xtutup, grill xkunci. beli brg dapur & lambakan sampah kt tepi sinki (k.as buangkan sampah tu) , xkemas dapur lps masak

Teguran:
- Lain kali masuk/kuar je rumah mesti pastikan semua bkunci, xkira la ada org ke x kt umah. Then lg satu lampu msti di tutup jika xdigunakan.

Alasan:
- bagun lewat ari ni, kelam kabut nak p kerja lupa nak tutup lampu, semalam lak ngantuk & penat sgt xprasan grill xkunci.

Kejadi kedua :
- Grill xkunci, mangga xkunci, pintu kunci sparuh ( erti kata lain kunci xbetol!) , masak sambal pastu tpercik sana sini tp xlap!! lampu ruang makan xtutup smpai petang. Beli tilam baru, plastik tilam tu lambakn kt tepi sinki (sue buangkan)

Teguran (sms)
- Balik td tgk pintu xbkunci! kalo hilang barang nak ganti ker? Lampu pon xtutup. Next time jgn ulang lg benda ni!! Buang sampah tngjawab semua

Alasan (sms) :
- Sori kak, nak cpt td. dh lambat sgt nak g keja.

Kejadi ke3 :
- Pasang air untuk basuh baju tp tingal & kuar p jalan2. sue balik jam 7.30 pm dgn lampu bilik air xtutup & dgn air yg tak tutup!! 1 beg plastik smpah longok kt tepi sinki (aku buat xreti je nak tgk dia buang x) haram xbuang!!

Teguran :
- apa masalah awk ni sbrnya? xboleh biasakan diri tutup smua lampu? cuba buat keja jgn btanguh! dgn air yg awk biar mcm tu je awk ngat kat sini air free ker?

Alasan :
- sori kak td nak cpat, janji dgn kawan kol 10.00am (bygkan dr jam 10am smpai 7.30 air tu tbiar cm tu!!!!)

Kejadian ke4 (pagi td)
- grill & pintu xkunci. lampu hall, dapur, bilik air, tempat basuh baju semua tpsang!! Sampah dia yg dh brapa hari pon xbuang! kes sampah tu bkn nk bkira sgt, tp sampah dlm bilik dia pon nk suh org buangkan ker?

Teguran :
- Ni manusia ke apa sbrnya? lembu jadian gamaknya ko nie. Bahasa apa lg nak suh aku ckp spya ko paham apa yg aku duk bebel selama ni!! ssh sgt ke nak buat keja yg aku suruh tue? patah ke tgn? Ngat ko ni ada masalah mental lah!!

Reaksi Dia
- diam xckp apa2. bgus jgk sikap tu sbpnya kalo dia mjawap td msti aku tmbah marah.. tp dia ada kmplin dgn kak as ttg sue hehehe. then kak as tgelak2 citer balik kat sue..

Dia : kak, napa kak sue tu cerewet & kedekot sgt? dh la tu garangnya bukan main lg.. eee dia tu xder kawan lain ke slain akak? msti xder bf kan garang2 mcm tu..

Kak as : Kak Sue 2 xder lah grang sgt pon, awak yg xtau nak cntrol angin dia. Pesan akak 1 je awak buat baik dgn dia sekali 10 x dia balas, sekali awk sakitkan hati dia bjuta2 kali dia balas. Akak bg awak 3 tips.. 1) utamakan kbersihan 2) Lakukan pjimatan 3) pentingkan aspek kselamatan.. dia akan ok.

Hemboi2 handbeg sungguh dia nak ckp aku ni xder bf lor sbp garang sgt ek? haip!!! suke dia je pk kak as satu2nya kawan aku ye? cisss tarantula punya buah jagus!!! Ada patot ckp aku kedekot? dia xkenal lg abang nuar.. makan hacks pon potong empat tau!! muaahhaha yg tu leh ar ckp kdekot!!! muahahhaa.. aku bkn kdekot tp jimatttttttttt!!! Lg pon dh cm tabiat la smua adik brdik pon cm ni pe..

7 comments:

KitKet said...

langkah sebaiknya ialah.. cari housemate yang lain. yahoo

sue cipot said...

susahnya kan nak cari housemate yg ngam...

NaD said...

eee...pesan bebetol ngan budak tu. situ banyak kes pecah umah tau.

SilverFerio said...

1. tukar padlock
2. soh dia dok umah kotak

sue cipot said...

nAD--- itulah sebab i geram sgt tau!!!

Baman --- lawak lak baca komeng baman tue

Dory said...

bahaye la kalu xlock betul2.. byk kes skrg ni kan.. kang nyesal kemudian xbergune.. ssh kalu nak tegur org yg xmakan saman ni.. sok lusa, sue yg makan hati.. sabar la k! *hugs*

Kakak Tiri said...

Hahaha... komen Man yang paling best.

Dulu Kachik puas kena bebel pasal tak tutup lampu dengan biar kipas terpasang. Lepas dah duduk sendiri ni... ha tau lah nak bayo bil api seniri!