Friday, August 8, 2008

.. Mampukah Perkahwinan Btahan Tanpa CINTa??..

Topik kite pada hari ni ialah dptkah sebuah perkahwinan itu bertahan tanpa cinta? Benarkah cinta itu tunjang pd sebuah kebahagiaan? Apakah tanpa cinta di hati maka goyah lah sebuah phubungan? Mana yg jauh lebih penting Cinta @ Kasih sayang?

Dapakah phubungan Yg berlangsung tanpa cinta b'akhir dgn akad yg sah? mampukah kasih sayang mrubah hati yg keras? Benarkah dgn k'ikhlasan akan mbibitkan cinta di hati si keras kerikil?? Apa sebenarnya faktor2 yg mdorong kebahagiaan sebuah rumahtangga? (kalo yg xder tangga tu kira rumahlif lah)

Cinta selepas Kawen?? siapa percaya wujud? Benarkah wujud cinta selepas kawen? Indah ker? mana lebih indah cinta lepas kawen @ cinta sblom kawen? mesti ada baik & buruknya kan? means kalo cinta sblom kawen kite lbh tdedah kpd unsur2 maksiat.bbeza lak kalo cinta lps kawen.. Lantak kolah labu nak buat apa pon sbp dh sah. Fitrah manusia ingin disayangi & dibelai, xusah dusta la ckp xmo. citt huhuhu. ( huhu mcm usazah Nur Baiyah lak ni ari. xper la nak jgk bincang topik ni. )

Ada sorng Abang ni bg pandangan bg dia batu yg berlekuk akibat air bukan terjadinya dgn sekelip mata.. ianya mengambil masa..masa yg kita perkatakan disini bukanya 1 jam atau 2 jam..
malah mungkin mengambil masa bertahun lamanya..mcm kita juga... dijadikan dari setitik air kemudianya menjadi segumpal darah seterusnya menjadi janin berupa bayi..tidak terus dewasa spt skrg, semuanya mengambil masa. kerak nasik yg keras pun akan melembut jika direndam air.. pandang kepada kebaikan.. terima seadanya..ibubapa yg mempunyai anak yg bermasalah pun tetap menerima anak trsbt.

malah empayar yg dibina bukan dalam satu hari, hari ini potong rambut misalnya... bukan nya besok bgn pagi dah panjang..kena lar berfikiran terbuka, berfikir lar secara rasional.. bukan untuk org lain... ini adalah hidup kamu. bkn org yg tentukan tp diri kamu sndri.

dan aku berpegang pada satu, setiap individu ada peluang masing2.. peluang yg satu tu lar pergunakan sebaik mungkin.

Ha tu pendapat dr seorg yg ku jadikan tempat rujukan stiap kali sue ada msalah. sue suke tnya dia sbp cara dia mberi pendapat sllunya blandaskan islam bkn kata hati @ dr segi pandangan org. Siap dgn fakta & dalil2. Kire cukup lengkap lah.

Tp kalo nak di ikotkan dulu2 mak ayah kite kawen xder cinta2 pon.. kenal rupa entahkan hdung penyet, entahkan mata juling pon xtau. kire terima jer tp ksudahanya bahagia smpai akhir hayat jugak kan? kan?

Tp ada jgk 1 kes in my family yg kawen sbp tdesak.. hurmm maksud tdesak kat sini bkn sbp dh ada baby tau? Tp sbp sbulan sblom kenduri pihak ppuan mintak putus tunang. Dgn alasan xsetaraf. Ini sbp anak gadisnya bakal mjadi cikgu tp si jejaka sepupu sue tu hanya pekerja kilang. Pdahal masa tu sama2 keja kilang. Hurm so nak jd citernya si jejaka spupu sue ni sakit hati dia suh jugak mak dia cari jdoh untuk dia. Dia tetap jgk nk kawen pd tarikh yg dh ditetapkan tu.. ha kire buat kptusan xguna akal lah that time..

So mungkin sbp jdoh jgk maka mmg mak dia pon p ler pinang sorng awek ni, & depa pon kawen. Tp smpai skrg sepupu sue tu masih rasa hatinya kosong. Hidup dia hambar. Padahal dia dh kawen dlm 5 @ 6 tahun dh. 1 masa hati dia bdegup kat ssorg. Hidup dia ceria sbp s'org gadis ni, kire now dia mcm hidup smula la. Baru nampak snyuman yg dh lama hilang dr wajah dia. Tp wife dia langsung xkisah dgn dia. Sbp wife dia ckp wife dia dh penat usaha.. Tp hati dia ttp beku. Ha kalo ni lak cam mana kawan2? ksian wife dia kan? tp how 2 do hati ni ssh nak paksa.

So apa lak kata kawan2 kat sini? Jom kite kongsi pandangan..

13 comments:

SitiNur said...

*THE KEY TO SUCCEEDING IN MARRIAGE IS NOT FINDING THE RIGHT PERSON; IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND.*

Love in marriage is indeed a 'decision'... Not just a feeling

from article "Did I Marry The Right Person?" *wink**

sue cipot said...

terima kasih cik sitinur... komen anda amat dihargai.

tertarik dgn ayat nie :

*THE KEY TO SUCCEEDING IN MARRIAGE IS NOT FINDING THE RIGHT PERSON; IT'S LEARNING TO LOVE THE PERSON YOU FOUND.*

zool irfan said...

caya la siti.. power giler kata2 itu.

saya tak reti sangat bab2 ni .
yang saya tahu lah kan.
apa bini nak kita penuhi sudah.. kalau dia nak lebih-lebih buat dek jek..

silakan ahli panel kita yg seterusnya..

Gee said...

k.gee tak bacapun entry ni.. takut internet buat hal.. so komen dulu berdasarkan tajuk entry Sue.. ok.. mula2 kita kena ingat.. jodoh pertemuan tu takdir dari Allah s.w.t, so.. kekal atau tak satu2 perkahwinan tu jugak ketentuan Dia...

hahahaha amik komen nih buat entry je lah.. lol!!!

NaD said...

tah la ek. kalo nad la, kena cinta dulu baru bleh idup ngan dia kot?? cam susah je nak cinta selepas kawen? tak gheti. tapi kalo dah ditakdorkan camtu, redha je.

SilverFerio said...

bagi aku la sue... boleh je 'hidup' tanpa cinta. aku kalau suka seseorg aku cuba faham diri dia dan cuba sesuaikan. kalau aku tak suka aku tak akan ubah apa2 pun...

Senak Lutut said...

Mmmmmm.... nak tambah skit, perkahwinan atas dasar cinta x semestinya bahagia.. masa bercinta semuanya indah... tapi bila dah kaweng terbukak segala pekung didada... cuba kita renungkan (renungkan saja x guna kalau x amik iktibar)org2 dulu perkahwinan kekal lama, jarang kita dgr bercerai berai... nak tambah lagi ada lar...

Skrg neh zaman dah berubah katanya (perkataan anak2 muda zaman skrg), nak kaweng pun x payah bgtaw mak bapak dah, asal smpai ke seberang sana dah sah jadik laki bini... dah tu nak cerai pulak bukan susah... anto jer sms, selosai...

Pendek kata (yg panjang x payah kita senaraikan nanti berjela2 pula) x guna kita pertikaikan tentang perkahwinan samada perlu cinta dulu baru kawin atau kawin dulu baru cinta...

...perkahwinan ni adalah satu tuntutan di dalam islam dan menjadi wajib kepada yg berkemampuan.... wassalam !

Si Tukang Karut said...

..bacalah buku ayat-ayat cinta dari Habbiburahman tu...mommi baca waktu bercoti...sungguh satu pengajaran yang sungguh menyayat hati dalam melayari cinta...

Dory said...

Susah nak cakap ni.. Kalau dah jodoh nak buat camne, terima jela. Cinta dan Kasih sayang tu penting dalam sesebuah hubungan.

Kalau takde cinta mcm mane nak hidup dengan orang tu seumur hidup kan? Susah tu..

talikasutkayu said...

kalau cinta hadir sblom kawin..takut cinta tu x kekal lama......tp kalu cinta hadir lps kawin...mukin tahan lama kot...ermmmmm...susah gak nihhh

bebaru kawin mmg manis...tp bila dh cecah 10-11 thn ade jeee yg x kena..ishhhhh

I, Me and Myself said...

alamak. takot la topik ni. hehe. x berani nk komen. not ready for love now. opss. ya ka?

Tok Ketua said...

bagi pendapat tok senang jer...

knp kita perlu berfikir sedemikian? (bkn maksud negatif dan sempit) bercinta atau pun sblm berkahwin juga adalah faktor diri sendiri yg penting percaya anda membahagiakan pasangan hingga akhir ahayat

SitiNur said...

Sama-sama Sue...