Wednesday, August 13, 2008

..Puasa Dulu & sekarang..

"napa ayah suh sgt sue btunang sblom puasa? kan elok buat lpas raya je xyah le kelam kabut."

"ayah nak puasa tahun ni dia happy, dh lama sgt dia mgelak bpuasa dgn family. sejak arwah mak xde dia dh jarang nk bpuasa dgn kite smua. perasan x? smua mgkin xpaham.. dia sibuk tu alasan dia je nk mgelak diri. Dia sbrnya sedih sbp mak xder. Jadi puasa tahun ni dia ada Azmi ayah rasa dia akn gembira tahun ni. puasa & raya.. ayah sebak tiap kali kenang kat dia. Sedih sorng2 jauh dr kite smua. Budak tu keras hati blagak konon kuat sgt. kdg2 sakit hati jgk dgn degil dia tu. Bg ayah dia tu budak kecik lg. Ayah yakin azmi boleh jaga dia & bahagia kn dia.. ayah harap sgt.. "

Lepas tu dh xtau ayah ckp apa sbp sue dh letak coll. Tu perbualan ayah & akak masa sue coll ank buah td.. airmata ni dh cam sungai. Betapa selama ni sue dh abaikan prsaan ayah. Ye mmg sue dh lama mgelak bpuasa dgn fmily. Kdg2 raya pon sue mlilau p jalan2. Masa Arwah mak ada malam raya kami sibuk kat dapur buat mcm2. cm biasala sue ni tukang sibuk je. Tp skrg mmg dh xlagi. sue sllu p jalan2 malam raya. P umah naim la, umah maznah la, umah izan la kire mmg xduk umah. balik terus tdor. smua sbp sue xnak nages depan ayah.. sbp sue rindu mak..

Dulu Mak ada puasa lh bulan paling best sekali. Mak masak mcm2. Paling best mesti lah bubur lambuk yg xder tandingan tu.. skrg still ada cume skrg kakak2 yg masakkan. Tp sue jarang makan. sbp tgk pon dh nak nages.. Tp dlm sue xsedar mesti kakak2 terasa, sian diaorg masak untuk sue tp sue xnak makan.. sue mintak maaf. Sue cume rindu mak.

Kalo masa bersahur mak akan kejut sue paling last, kalo kejut awal pon sue akn tidor jgk kat meja makan. Yg masak2 mestilah akak2 smua. sue, ayah & abg2 makan je tau huhuhu.. Kalo sahur mak mesti masak sup bebola sbp sue suke sgt makan tu, lgpon sue mmg xleh masuk makan nasi pagi2 tu so makan bebola tu lah. & nestum.. sup bebola tu istimewa sbp sblh mlmnya mak akan buat sndri bebola tu.. buat guna ikan, tumbuk lada hitam & bahagian buat kepal tu sue lah buat.. sue sllu buat besar2.. hahaha kalo mak buat comel je kecik2..

Skrng ada jugak akak buat tp xsetiap pagi pon. bebola pon beli je kat pasar raya. Bukan bebola ikan + lada hitam mcm dulu, tp bebola sotong la, udang la, ayam la.. smua xsama dgn mak buat.. Sbp tu puasa skrg dh xder kenikmatan mcm dulu. Jd skrg sue hnya mjalani bulan puasa ni sama ja mcm bulan2 lain. mcm xder beza..

Begitu jugak malam 7 likur kalo dulu sue happy sgt bile tibe waktu 2 coz nanti boleh pasang pelita banyak2.. suke sgt. smpai skrg sue still suke tgk cahaya lampu banyak2. sbp tu lah sue suke lepak kat bukit permai tu sbp boleh nampak lampu banyak2.. Damai rasa. Tp skrg dr 1 ramadhan smpai akhir pon sue biasa je.

Now sejak keja kat KL lagilah.. sue hanya akn balik 2,3 ari nk raya je, itu pon just balik pergi kubur. bersihkan kubur, tiap2 ptg & pagi itu je aktiviti sue kalo balik kg masa puasa. Duk rumah cm sayu je. Sebak dada ni bile ingat arwah mak.. sebenarnya kan makin lama kite kehilangan org yg kite sayang trutamanya mak ayah rindu tu makin mendalam, skrg pon dh 8 tahun masa berlalu tp mcm baru smlm cium dahi arwah mak.... smpai kdg2 kite rasa cam nk nak nages spuas2 hati.. tp mereka ttp xkan kembali jugak.. Hanya doa yg mampu kite hulurkan tanda ingatan & kasih abadi pd mereka di alam sana.

Apa pon tahun ni sue cuba untuk happykan ayah & fmily yg lain.. Walaupon mak dh xder tp diaorg masih ada untuk sue. Terutamanya ayah.. sungguh sue xsangka ini sebab ayah suruh kami btunang sblom puasa. Terima kasih ayah..

Pada kawan2 yg masih ada mak ayah, korang hargai lah depa sementara ada ni, penuhi je lah apa je permintaan depa tu, ala bukan apa sgt pon kalo kite buat kan? kalo depa ada buat kite kecik hati korang buat xtau je xyah la nk simpan2 segalak dlm hati tue. Bukan ada pekdah pon.. Kite ni dulu entah apa kite buat. Bkn sktkat kecik hati entah hancur hati depa tu dgn pangei kite ni sapa tau kan? tp depa sayang jgk pat kite nie..

Kdg2 mak ayah ni sayang depa xtunjuk. Tgk sue & ayah je la. selalu gaduh, boleh kata sue mmg xngam dgn ayah. Asal sue je ada je yg xkena. org lain buat xper lak. Tp siapa tahu kt hati diaorg tu? sllu dok pk kite, doakn kite. Ingat tinggi mana pon kite ni, kaya mana pon kite ni kalo orgtua xrestu carilah rezeki sejauh mana pon ttp xberkat jugak.

So sapa2 yg dpt tgjawap jaga mak ayah anggap tu sbgai kerja yg paling mulia. Jgn anggap tu sbgai beban. Kalo korang xcaya korang tnya momi dia lebih pakar bab ni. sungguh jagalah depa sementara depa ada ni, dh jaga & buat kebajikan kat depa jgn sesekali mgungkit apa yg kite buat. Kebaikan tu xyah diheboh2kan.. Allah tu maha mgetahui.. Insya allah segala kesulitan pasti ada pyeselesaian. Rezeki pon insya allah akan bertambah.. Jgn takut berbaktilah pada mak ayah, kite xkan rugi..

Bak kata momi mok, syurga isteri pada suami.. syurga suami pd ibunya. maka sayangilah orgtua mereka sama mcm kite syg pd orgtua kite. Hargailah mak ayah smtara mereka masih ada.. sapa2 yg masih ada mak ayah tu kire bruntung sgt2.. pada yg dah xpunya tu xperlah.. meh kite sama2 sedekahkan doa buat mereka..

Al - Fatihah buat mak..

5 comments:

NaD said...

Sedih baca entry sue ni. Terima kasih sue sebab mengingatkan nad utk sentiasa menghargai ibu bapa. *Hugs sue*

Al fatihah buat arwah..

Gee said...

al fatehah tuk arwah mak Sue dan al fatehah jugak tuk arwah abah k.gee.. :(

I, Me and Myself said...

semalam cerita seram.. hari ini citer sedey plok. sue ni suka mainkan perasaan ai taww.. huhuhu.

mengalir airmata bila baca cerita sue ni. betul kata sue, famili sue termasuk ayah sue masih ada utk sue. dan sue ada kan la diri sue utk mereka jg. jgn terlepas pndang pada yg ada...

al-Fatihah utk arwah mak sue & arwah abah k.gee. tak lupa arwah adik saya...al-Fatihah..

Hanamichi_Sakuragi said...

al-fatihah buat arwah ibu u.....sue jgn lah sedih2 ya.....

SilverFerio said...

kewl...

aku ni lagi lah sue... mak ada ayah ada... tapi dh ujung2 posa baru blh buka posa sama2... itu pun sekali saja... sebab mak enjang aku pun soh buka posa kat umah dia gak... kdg2 tu memang susah nak jaga hati dua2 mak aku nih... kalau aku blk kg senyap2 je... kang terjumpa kat luar... mak enjang aku dah mcm sedih je... sib baik mak aku ni faham... dia plak ingatkan aku soh pi umah mak enjang aku tuh... tapi tok aku plak bising2 sebab dia nak aku buka posa kat umah je...