Monday, October 13, 2008

.. Duhaiii anak, tegarnya hatimu...

sebijak mana sekalipon kite jika kite xtau mhormati hati seorng ibu rasanya taraf kite samalah dgn anjing kurup di jalanan.. Megah sgt ke dgn duit yg ditaburkan sehingga maruah si ibu direndah2kan? Mulia sgt kah perilaku isterimu sehingga wanita yg bgelar ibu pula yg harus mhulurkan salam pdanya? Lelaki jenis apakah kamu ini? Mungkin xsalah jika aku mgelar kau sebagai lelaki DAYUS!!!

Tak ingat ke kau dulu siapa yg bsusah payah bkerja di ladang tebu hanya untuk mbiayai pskolah kamu? xingat kah kamu ibu yg kau pandang rendah itulah yg rebah ke bumi memerah keringat hnya untuk mlihat kau bjaya? Kau ingat tanpa restu ibu & pgorbanan dr ibu mampu ker kau mjadi org yg bjaya seperti hari ni? Tegarnya kau mlukakan hati ibumu...

Langit xselalunya cerah, jgn kau fikir dgn kdudukan kau & kekayaan kau hari ni mampu mbeli hati smua org, kau silap sama sekali.. kalo skrg kau megah dgn apa yg kau ada ingatlah smua tu hnya pinjaman dr ALLAH buat kau, ALLAH hnya mahu mguji diri kau.. sekelip mata ALLAH blh tarik smua tu, Kau ingat jika kau ditakdirkan lumpuh hasil dr sukan lasak yg kau ceburi tu, kau fikir isteri kau akn setia mjaga kau? Jgn bmimpi lah.. sedarlah.. aku yakin pasti ibu tua itulah yg akn mjaga kau satu ari nti.. smua nya kedepan kite sama2 tgk lah...

Setiap kali isteri mu mcari kslahn ibu, kau pasti mbela isterimu tanpa peduli benar @ salah tuduhan isterimu itu.. sungguh derhaka kau pada ibu kau sendri, kau sedar x wanita tua itulh yg mbesarkan kau? wanita tua itulh yg mnahan lapar hnya smata2 mahu mberikan kau makan? wanita tua itulah yg mgandungkan kau.... isterimu? hnya bjumpa dgn aku setelah kau dewasa, setelah kau mgenal jerih perit erti sbuah ksusahan, setelah kau bajaya.. kau fikir dia kan bsama kau bile kau susah? aku brani jamin isteri kau xakan begitu.. sbp dia xsusah bsama kau..

Lgpon wanita yg baik adalh apabila dia mhormati & myanyangi ibu bapamu sama sperti dia kasihkan orgtuanya.. Tmbahan pula dia anak yatim piatu aku rasa dia lebih mgerti erti kerinduan pd ibubapa.. Jd kau tgk tegarnya dia mperlakukan itu smua pd ibumu.. Dimana letaknya otak mu? Sedarlah kawan.. Kau dh jd ank derhaka.. airmata ibumu sering tumpah hnya krn bkecil hati dgn kamu.. tahu x jika kamu mlbihkan isteri shingga ibu bkecil hati itupon sudah dikira derhaka ini kan pula dgn pbuatan2 kamu tu.. tak sayang kah kamu dgn ibumu?

mungkin kau xrasa apa2 skrg sbp wanita tua itu masih ada, satu masa jika ALLAH telah mjemputnya pulang usahlah kau tangiskan khilangan wanita tua itu krn bg aku lbih baik dia pergi dr mderita & mmendam rasa pd ank derhaka mcm kau ni..

Dunia ni bputar dgn cepat, skrg kau jua punya 2 ank lelaki yg semakin mbesar.. jika ini corak hidup mu maka ini jua lah yg anak2mu akan ikut.. jgn kau kesal jika satu masa nanti menantu2 perempuan mu mmandang jijik pdamu, mhina diri mu yg tua, kau akan rasa bile tiba masanya.. aku bdoa agar kau akn cpat sedar sblom tlambat.. isteri boleh dicari tp ibubapa dunia akhirat itu sahaja yg kite ada..

aku sedih tiap kali mdegar klakuanmu.. krn aku sudah xpunya ibu.. kdg kala aku tpikir mgapa ALLAH xmcabut nyawa orgtua yg anak2nya lalai thadapnya, yg anak2nya xmjaganya dgn betul.. knpa msti aku yg mbesar mhadapi dunia yg macabar ni tanpa seorng ibu?

Jari ni xmampu lg untuk terus mnaip.. mata ini sudah kabur dek airmata yg bjujuran, aku mohon pd smua hargailah ibu bapa kamu, krn teramat sakit bile kamu tpaksa mnanggung kerinduan yg xpernah akan b'akhir ini.. sakit... percayalah...

7 comments:

SilverFerio said...

insha allah aku akan sentiasa ingat dan harga pengorbanan mereka selama ini. aku tau bukan det ringgit yang mereka nak...

Saya, Aku dan Kamu said...

sokong sue!

Mademoiselle Cynicleopetra said...

aha kenapa gan orang nih ibu mertua di herdik di jengkel dan di marah sesuka hati...

Pink Marie said...

ada sedikit persamaan di situ..
harap dia sedar dan tak terus hanyut..

KitKet said...

sapakah anjing 'kurup' tersebut? meh sini nak gurup sikit jadi pengurup wang

sue cipot said...

xpaham dgn manusia mcm ni... hati diaorg tu cm ne ek? tgamaknyaaa buat mcm tue...

NaD said...

Astagfirullah...mintak dijauhkan la dari tergolong dalam org2 camni.